Archív

Příspěvek oštítkován ‘Auto moto’

Proč přezout na letní pneu?

letní pneumatikyI když to zní lákavě, ušetřit za přezutí pneumatik a koupit si letní pneumatiky až příští rok, takzvané dojíždění starých zimních pneumatik, není tak dobrý nápad, jak by se na první pohled mohlo zdát. Proč? To si můžete přečíst v dnešním článku.

Když vás zastaví policejní hlídka, za to, že máte na svém voze v létě zimní pneumatiky vám pokutu dát nemůže. Podmínkou pro pneumatiky v letním období zůstává pouze minimální hloubka dezénu 1,6 mm, což opotřebované zimní pneumatiky hravě splňují. V zimě je totiž minimální předepsaná hloubka dezénu pneumatik 4 mm. Problém tedy není v legislativě, ale ve vlastnostech zimních pneumatik.

Proč zimní pneumatiky v zimě a letní v létě?

Jízda na zimních pneumatikách v létě není ani zdaleka tak bezpečná, jako jízda na pneumatikách letních. To potvrzují i výsledky testů Autoklubu České republiky. Je to dáno především odlišným složením letních a zimních pneumatik, které jsou přizpůsobeny jízdě za jiných podmínek. Liší se nejenom složení pryžové směsi, ale také konstrukce a design běhounu. Proto je optimální používat zimní pneumatiky do teploty zhruba +7 °C. Při vyšší teplotě už lépe reagují pneumatiky letní. Pozor, vždy je třeba brát v úvahu pokles teploty v noci a ráno. Když jedete do práce v šest hodin ráno, může teplota klidně klesat až k bodu mrazu, i když odpoledne sluníčko silnici ohřeje klidně i na dvacet stupňů Celsia. V takovém případě se vyplatí s přezutím na letní pneu raději ještě nějakou chvíli počkat a neriskovat smyk na posledním kousku náledí.

Dalším problémem je stáří materiálu. S časem klesá pružnost a odolnost materiálu, ze kterého jsou pneumatiky vyráběné, a tím dochází ke zhoršení jízdních vlastností. Na povrchu pneumatiky mohou být znát prasklinky, které mohou zapřičinit i vážné problémy. Optimální životnost pneumatiky se většinou udává čtyři roky. Pokud tedy například pneumatiky ležely několik let na půdě a čekaly, až si pořídíte jiný vůz, raději jejich použití neriskujte.

Když se na zimní a letní pneumatiku podíváte z blízka, jistě si všimnete rozdílů ve vzhledu běhounů. Ty zimní jsou většinou rozděleny do více samostatných bloků prořezaných na husto drážkami, které slouží k dobrému přilnutí a manévrování na sněhové pokrývce.  Letní pneumatiky zase mívají větší počet obvodových drážek na vodu. U některých kvalitních pneumatik se směrovými zimními dezény tyto obvodové drážky úplně chybí. Každá pneumatika vždy představuje kompromis mezi určitými vlastnostmi. Pneumatika, která je prostě nejlepší na sněhu, ledu, na mokré i suché vozovce, zkrátka neexistuje. Přesto je vždy lepší jezdit v létě na letních a v zimě na zimních pneumatikách, protože ani kvalitní zimní pneumatiky nemohou za vyšších teplot dosáhnout srovnatelných jízdních vlastností s letními pneumatikami.

Jak již bylo řečeno, zimní pneumatiky nejsou pro letní teploty navrženy a podle srovnávacího testu Autoklubu ČR dochází u zimních pneumatik používaných v létě nejenom k výraznému prodloužení brzdné dráhy až o 45 % na mokré vozovce a o 10 % na suché vozovce, ale i k až o 20 % snížení odolnosti proti podélnému aquaplaningu a ještě mnohem výraznějšímu snížení odolnosti proti příčnému aquaplaningu.  Až o 12 % je nižší přilnavost v zatáčkách na mokré vozovce, nižší je i stabilita vozu v zatáčkách a při vyšších rychlostech. Pneumatiky se rychle sjedou a provoz auta je o poznání hlučnější.

Co tedy říci na závěr? Investujte těch pár korun do přezutí, jinak riskujete nehodu kvůli delší brzdné dráze i horší ovladatelnosti vozidla. Auto hůř sedí v zatáčkách, roste i spotřeba paliva.

Categories: Zajímavosti Tags: ,

Připravte se na novou motorkářskou sezónu

Jaro už je nejenom kalendářně, ale také podle počasí. Venku se to začíná hemžit cyklisty a motorkáři, kteří už se nemohli dočkat začátku sezóny. Ale pozor, rána bývají ještě chladná a počasí v březnu a dubnu zrádné. I když sluníčko láká na první jarní projížďku, bezpečnost by měla být v každém případě na prvním místě.

Nákup pro novou motorkářskou sezónu

Když už jsme zmínili bezpečnost, musíme mluvit v první žadě o helmě, a to helmě dobře padnoucí a správně nasazené. Jen tak udělá helma při bouračce tu službu, kvůli které je zavedena povinnost jí nosit. I kvalitní motorkářské oblečení je nutností. I pořádná odřenina dokáže dost bolet a kvalitní kožené či textilní oblečení na motorku dokáže zabránit i mnohem vážnějším zraněním. I když je bezpečnost kritériem číslo jedna při výběru bundy, kalhot i třeba rukavic, i vzhled hraje samozřejmě také svou roli.

Představujeme motorkářské oblečení MBW

bunda GP1 goldU motorkářského oblečení je velmi důležitý zvolit správný materiál. I v případě těchto materiálů jde vývoj neustále dopředu. Nové sofirtikované materiály jsou odolnější, komfortnější, lehčí a prodyšnější. Inteligentní materiály zaručí vyšší bezpečnost jezdce i pohodlnější nošení i při nepříznivém počasí, dešti, větru či naopak během horkých letních dní.

Střih a zpracování je téměř stejně tak důležité, jako použité materiály. Oblečení značky MBW se vyznačuje  certifikovanými protektory i dvojitými a trojitými bezpečnostními švy odpovídajícími normě ISO 4916. Teď už je jen na vás, zda dáváte přednost kombinézám, nebo jsou pro vás lepší volbou motorkářské kalhoty a bundy.

Jednodílné i dvojdílné kombinézy i bundy na motorku jsou vyráběny z kůže, vysocepevnostní textilie Cordury a několika dalších odolných materiálů a obsahují velké množství ochranných prvků, jako jsou nepostradatelné chrániče páteře, loktů a ramenních kloubů, bezpečnostní švy či reflexní prvky. Některé modely jsou v určitých místech chráněny kevlarovou strečí. Samozřejmostí jsou i vychytávky jako jsou pásky na stáhnutí rukávů či vnitřní kapsa na mobilní telefon.

Vyzkoušet si, jak se jezdí profíkům, můžete třeba v Mostě na The Most MOTOSHOW #0, která se koná už 5. dubna 2015 od 9 hodin.

Categories: Hobby Tags: ,

Kvalitní české přívěsné vozíky

vozík SpectrumČas od času je nutné převézt objemnější věc, která se do běžného osobáku nevejde. V takovém případě, je k nezaplacení přívěsný vozík. Pokud ho ovšem vaše auto může táhnout. Tyto údaje najdete v technickém průkazu.

Ať už hledáte klasický příves nebo potřebujete přívěsný vozík s určitými charakteristikami, určitě si vyberete v bohatém sortimentu české firmy Vezeko, která se zabývá navrhováním a výrobou nejrůznějších druhů přívěsných vozíků, nákladních přívěsů a nástaveb, včetně těch speciálních. Jejich krédem je, že cena by v žádném případě neměla být na úkor kvality.

Většina lidí shání vozík univerzálně využitelný, s hmotností do 750 kg, který lze zapojit za běžný osobní automobil. Součet hmotností auta a vozíku dle technických průkazů nesmí přesáhnout 3500 kg. Pokud hledáte přívěs pro přepravu menšího a středního nákladu, můžete vybírat z několika typů nebrzděných i brzděných vozíků s různými variantami bočnic a doplňků, v 22 rozměrových variantách.

Oblíbené přívěsné vozíky

Vozíky se liší umístěním kol. Kola mohou být umístěna vedle ložné plochy nebo pod ní. Obě varianty mají svá pro i proti. Umístění vedle ložné plochy zlepšuje stabilitu i jízdní vlastnosti. Jednotlivé modely vozíků se liší i použitelným materiálem. Na bočnice se většinou  používají profilovaný zinkový plech nebo eloxované hliníkové profily.

Mezi nejoblíbenější přívěsy patří přívěsy VARIO a SPECTRUM. Mají  kola uložená vedle ložné plochy, v dalších charakteristikách se už jednotlivé modely liší. Vario je bytelný vozík s rámem  ze zinkovaných profilovaných dílů a páteřní výztuhou.

Malá ochutnávka z kategorie speciálních přívěsů

přívěsJedná se o „nafukovací“ přívěs, který je ideální pro prodejce a stánkaře, kteří čas od času potřebují prodejnu transportovat. Prostory uvnitř jsou překvapivě velkorysé. Jedná se o skříňový přívěs s výsuvnými boky, u kterého je možné velmi snadno a rychle zvětšit vnitřní prostory až na dvojnásobek původních rozměrů. Na první pohled ani nepoznáte, že se jedná o mobilní prodejnu.

Categories: Obchody Tags: ,

Renovujeme veterána

veteránKdyž jede po silnici nějaký ten nablýskaný historický vůz, otočí se i ti, kterým jinak auta nic neřákají. Koupit si takového veterána samozřejmě není žádná levná záležitost. Pro mnoho nadšenců je ale mnohem zábavnější a zajímavější veterána sami nebo s pomocí specializovaného servisu opravit a renovovat. Je úžasný pocit navrátit vozu zašlou krásu.

Jaké auto je vlastně považováno za veterána? Jednoduše to, které má speciální značku, která je vydávána pouze automobilům, které splní určité podmínky. A stáří samozřejmě není jedinou z nich. Jak tedy získat zvláštní registrační značky a moci provozovat i vozidlo, které nesplňuje současné nároky aby prošlo klasickou technickou prohlídkou? Tato problematika je upravena ve vyhl. č. 355/2006 Sb. Místně příslušný úřad zapíše do registru historických a sportovních vozidel po přezkoumání žádosti o provedení testování historického vozidla. Je nutné vyplnit technické údaje o vozidle a dodat protokol o kladném testování klubovou a krajskou testovací komisí. Díle je potřeba předložit barevné fotografie historického vozidla, původní registrační doklady, pokud existují, nebo doklad o jeho vyřazení z registru vozidel jiného státu, doklad o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a samozřejmě i doklad totožnosti majitele vozu.

Pokud si nejste jistí, zda se vůz, který třeba již léta máte v garáži hodí k renovaci na pravého veterána, oslovte odborníky, kteří vám pomohou s posouzením jeho stavu. Renovací veteránů se zabívá například firma Autodílny Kočer. Díky mnoha zkušenostem s renovací historických vozidel vám pomohou s celkovou i částečnou renovací Vašeho veterána.

V dílně zvládají veškeré karosářské práce, opravy a repas různých dílů, renovace motorů, převodovek či podvozku. Aby byl dojem z vozu maximální, je důležité opravit i interiér vozu. Autodíly Kočer zajišťují profesionální čalounění sedadel, pískování poničených částí a jejich lakování, chromování, zinkování a daqlší úpravy. Samozřejmostí je záruka na provedené  prácei.

Při opravě starých vozů, bývá velký problém sehnat odpovídající náhradní díly. I s tímto problémem vám pomohou Autodíly Kočer. Cílem renovace je vrátit vše do původního stavu, a to do nejmenších detailů. Vůz by měl vypadat, jako by právě sjel z výrobní linky. Cena renovace veteránů závisí na tom, co si zákazník přeje, na cenách náhradních dílů i aktuálním stavu vozu. Po skončeni prací je majiteli vozu předána celá dokumentace o průběhu renovace ve formě CD.

Více informací a galerii naleznhete na http://www.autodilny.com/.

Co se starým katalyzátorem?

Třídění odpadu se v České republice už pro mnoho lidí stalo samozřejmostí. Většinou separujeme plasty, papír a sklo, ostatní nepotřebné věci končí v popelnicích na směsný odpad. V mnoha městech ale najdeme i speciální kontejnery na použité baterie a drobné nefunkční elektro spotřebiče. Dát odpadu šanci na recyklaci je jistě záslužné, na starých a nepotřebných věcech lze ale i vydělat.

katalyzátorVěděli jste například, že existuje možnost vykoupení katalyzátorů z vraků automobilů? Je příjemné získat hotovost za věc, která je pro vás už bezcenná. Cena, kterou je firma specializovaná na výkup katalyzátorů ochotná nabídnout, závisí na množství obsažených drahých kovů, respektive na typu a opotřebení katalyzátoru. V případě, že můžete nabídnout více katalyzátorů, pro vás může být jejich prodej úplně bez starostí. Zaměstnanec firmy totiž přijede na danou adresu, zhodnotí stav zboží a dohodne se s majitelem na ceně. Pokud tedy máte zájem o odkoupení katalyzátoru, můžete zanechat na stránkách vykup-katalyzatoru.info své telefonní číslo a počkat, až se vám ozvou.

A proč je vlastně o výkup starých katalyzátorů zájem? Je to především kvůli tenké katalytické vrstvě na povrchu, která je zodpovědná za snížení škodlivin ve výfukových plynech, a která je tvořena cennými kovy platinou a rhodiem. Při vysokých teplotách tak dochází ke katalytické reakci, při které se oxiduje oxid uhelnatý a především nespálené uhlovodíky a neškodný oxid uhličitý a vodu, a redukují se oxidy dusíku.

V dnešní době je už na silnicích jezdí drtivá většina vozů vybavených efektivním katalyzátorem. I katalyzátor zážehových motorů má samozřejmě svou životnost. Po tak zvaném vyhoření už katalyzátor neplní svou funkci a vůz by neměl projít pravidelným měřením emisí. Katalyzátor poškodí olovo či vniknutí benzínu. Právě hořením nespálené směsi v katalyzátoru dojde k překročení kritické teploty a zničení katalyzátoru.

Čas na sněhové řetězy

I když zima nám zatím ukazuje svou vlídnější tvář, těžko předpokládat, že teploty nad bodem mrazu se udrží až do března, kdy končí povinnost zimního vybavení na některých silnicích ve výše položených úsecích.

Pokud vyrážíte na hory, jsou nesjeté zimní pneumatiky nutností a sněhové řetězy příjemným bonusem, který vás může dostat z vážných problémů. Pokud hustě sněží a k tomu fouká vítr, není v silách silničářů udržet všechny silnice v dokonale sjízdném stavu. A když už vzorek na zimních pneumatikách nestačí, je čas nazout sněhové řetězy.

Pokud chcete být připraveni na nečekané rozmary počasí nebo chcete používat neupravené a neposypané cesty, je lepší vozit sněhové řetězy v autě. Není příjemné nechat se uvěznit ve sněhové vánici. K tomu aby vám sněhové řetězy k něčemu byly, je více než dobré zkusit si několikrát nazout sněhové řetězy na nečisto, v klidu.

Sehnat sněhové řetězy není problém, na trhu je k dispozici několik typů a mnoho modelů sněhových řetězů. Jaké tedy zvolit?

I v případě sněhových řetězů jde vývoj neustále kupředu. Klíčovými faktory při výběru jsou funkčnost a snadná manipulace.  Poměrně snadno se manipuluje s ocelovými řetězy s automatickým dopínáním.

Kupovat no name výrobky za podezřele nízkou cenu se může krutě nevyplatit. To platí v případě sněhových řetězů i v případě zimních pneumatik. V každém případě by se u nás měly prodávat jen výrobky s potřebnou homolomogací pro ČR.

S letními pneumatikami se během zimních měsíců nedoporučuje jezdit ani ve městě, natož pak vyrazit si s nimi na hory. Je jedno, že právě není sníh a teploty jsou pro toto roční období spíše nadprůměrné, pokud rtuť teploměru klesá pod sedm stupňů Celsia, jsou jízdní vlastnosti vozu s letními pneumatikami o poznání horší, než u vozu obutého na zimní pneumatiky.

Proč ocel?

Pewag ServoNejčastějším typem sněhových řetězů jsou ty ocelové. Bohužel neexistují univerzálně použitelné 100 procentně funkční řetězy. Sněhové řetězy se liší průměrem článku i odolností. Vybírat musíme samozřejmě podle rozměru pneumatik, značky a modelu vozidla. Vybírat byste měli podle terénu, kde plánujete jezdit i zatížení auta. Robustnější řetězy logicky s většími články využijete na drsných polních a lesních cestách. Pokud jezdíte na hory jenom si zalyžovat nebo na horskou chatu, kam vedou dobré cesty se zpevněným povrchem, měli by vám stačit sněhové řetězy s průměrem článku zhruba 3,0 mm. V manuálu vozidla lze najít informaci, zda je možné konkrétní rozměr pneumatiky osadit sněhovým řetězem. Problém se sněhovými řetězy by mohl nastat u sporťáků,  kde je poměrně málo místa mezi pneumatikou a podběhem.

Textilní alternativa

Další možností, která ale není stoprocentní alternativou k ocelovým řetězům, jsou textilní pásy. Obdobně jako ocelové sněhové řetězy, pomáhají i řetězy textilní zlepšit jízdní vlastnosti pneumatik na ledu či uježděném sněhu. Na čerstvém prašanu je ale použitá textilních sněhových řetězů kontraproduktivní. Jejich další nevýhodou je mnohem nižší životnost, než mají řetězy z oceli.