Archív

Příspěvek oštítkován ‘Auto moto’

Kvalitní české přívěsné vozíky

vozík SpectrumČas od času je nutné převézt objemnější věc, která se do běžného osobáku nevejde. V takovém případě, je k nezaplacení přívěsný vozík. Pokud ho ovšem vaše auto může táhnout. Tyto údaje najdete v technickém průkazu.

Ať už hledáte klasický příves nebo potřebujete přívěsný vozík s určitými charakteristikami, určitě si vyberete v bohatém sortimentu české firmy Vezeko, která se zabývá navrhováním a výrobou nejrůznějších druhů přívěsných vozíků, nákladních přívěsů a nástaveb, včetně těch speciálních. Jejich krédem je, že cena by v žádném případě neměla být na úkor kvality.

Většina lidí shání vozík univerzálně využitelný, s hmotností do 750 kg, který lze zapojit za běžný osobní automobil. Součet hmotností auta a vozíku dle technických průkazů nesmí přesáhnout 3500 kg. Pokud hledáte přívěs pro přepravu menšího a středního nákladu, můžete vybírat z několika typů nebrzděných i brzděných vozíků s různými variantami bočnic a doplňků, v 22 rozměrových variantách.

Oblíbené přívěsné vozíky

Vozíky se liší umístěním kol. Kola mohou být umístěna vedle ložné plochy nebo pod ní. Obě varianty mají svá pro i proti. Umístění vedle ložné plochy zlepšuje stabilitu i jízdní vlastnosti. Jednotlivé modely vozíků se liší i použitelným materiálem. Na bočnice se většinou  používají profilovaný zinkový plech nebo eloxované hliníkové profily.

Mezi nejoblíbenější přívěsy patří přívěsy VARIO a SPECTRUM. Mají  kola uložená vedle ložné plochy, v dalších charakteristikách se už jednotlivé modely liší. Vario je bytelný vozík s rámem  ze zinkovaných profilovaných dílů a páteřní výztuhou.

Malá ochutnávka z kategorie speciálních přívěsů

přívěsJedná se o „nafukovací“ přívěs, který je ideální pro prodejce a stánkaře, kteří čas od času potřebují prodejnu transportovat. Prostory uvnitř jsou překvapivě velkorysé. Jedná se o skříňový přívěs s výsuvnými boky, u kterého je možné velmi snadno a rychle zvětšit vnitřní prostory až na dvojnásobek původních rozměrů. Na první pohled ani nepoznáte, že se jedná o mobilní prodejnu.

Categories: Obchody Tags: ,

Renovujeme veterána

veteránKdyž jede po silnici nějaký ten nablýskaný historický vůz, otočí se i ti, kterým jinak auta nic neřákají. Koupit si takového veterána samozřejmě není žádná levná záležitost. Pro mnoho nadšenců je ale mnohem zábavnější a zajímavější veterána sami nebo s pomocí specializovaného servisu opravit a renovovat. Je úžasný pocit navrátit vozu zašlou krásu.

Jaké auto je vlastně považováno za veterána? Jednoduše to, které má speciální značku, která je vydávána pouze automobilům, které splní určité podmínky. A stáří samozřejmě není jedinou z nich. Jak tedy získat zvláštní registrační značky a moci provozovat i vozidlo, které nesplňuje současné nároky aby prošlo klasickou technickou prohlídkou? Tato problematika je upravena ve vyhl. č. 355/2006 Sb. Místně příslušný úřad zapíše do registru historických a sportovních vozidel po přezkoumání žádosti o provedení testování historického vozidla. Je nutné vyplnit technické údaje o vozidle a dodat protokol o kladném testování klubovou a krajskou testovací komisí. Díle je potřeba předložit barevné fotografie historického vozidla, původní registrační doklady, pokud existují, nebo doklad o jeho vyřazení z registru vozidel jiného státu, doklad o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a samozřejmě i doklad totožnosti majitele vozu.

Pokud si nejste jistí, zda se vůz, který třeba již léta máte v garáži hodí k renovaci na pravého veterána, oslovte odborníky, kteří vám pomohou s posouzením jeho stavu. Renovací veteránů se zabívá například firma Autodílny Kočer. Díky mnoha zkušenostem s renovací historických vozidel vám pomohou s celkovou i částečnou renovací Vašeho veterána.

V dílně zvládají veškeré karosářské práce, opravy a repas různých dílů, renovace motorů, převodovek či podvozku. Aby byl dojem z vozu maximální, je důležité opravit i interiér vozu. Autodíly Kočer zajišťují profesionální čalounění sedadel, pískování poničených částí a jejich lakování, chromování, zinkování a daqlší úpravy. Samozřejmostí je záruka na provedené  prácei.

Při opravě starých vozů, bývá velký problém sehnat odpovídající náhradní díly. I s tímto problémem vám pomohou Autodíly Kočer. Cílem renovace je vrátit vše do původního stavu, a to do nejmenších detailů. Vůz by měl vypadat, jako by právě sjel z výrobní linky. Cena renovace veteránů závisí na tom, co si zákazník přeje, na cenách náhradních dílů i aktuálním stavu vozu. Po skončeni prací je majiteli vozu předána celá dokumentace o průběhu renovace ve formě CD.

Více informací a galerii naleznhete na http://www.autodilny.com/.

Co se starým katalyzátorem?

Třídění odpadu se v České republice už pro mnoho lidí stalo samozřejmostí. Většinou separujeme plasty, papír a sklo, ostatní nepotřebné věci končí v popelnicích na směsný odpad. V mnoha městech ale najdeme i speciální kontejnery na použité baterie a drobné nefunkční elektro spotřebiče. Dát odpadu šanci na recyklaci je jistě záslužné, na starých a nepotřebných věcech lze ale i vydělat.

katalyzátorVěděli jste například, že existuje možnost vykoupení katalyzátorů z vraků automobilů? Je příjemné získat hotovost za věc, která je pro vás už bezcenná. Cena, kterou je firma specializovaná na výkup katalyzátorů ochotná nabídnout, závisí na množství obsažených drahých kovů, respektive na typu a opotřebení katalyzátoru. V případě, že můžete nabídnout více katalyzátorů, pro vás může být jejich prodej úplně bez starostí. Zaměstnanec firmy totiž přijede na danou adresu, zhodnotí stav zboží a dohodne se s majitelem na ceně. Pokud tedy máte zájem o odkoupení katalyzátoru, můžete zanechat na stránkách vykup-katalyzatoru.info své telefonní číslo a počkat, až se vám ozvou.

A proč je vlastně o výkup starých katalyzátorů zájem? Je to především kvůli tenké katalytické vrstvě na povrchu, která je zodpovědná za snížení škodlivin ve výfukových plynech, a která je tvořena cennými kovy platinou a rhodiem. Při vysokých teplotách tak dochází ke katalytické reakci, při které se oxiduje oxid uhelnatý a především nespálené uhlovodíky a neškodný oxid uhličitý a vodu, a redukují se oxidy dusíku.

V dnešní době je už na silnicích jezdí drtivá většina vozů vybavených efektivním katalyzátorem. I katalyzátor zážehových motorů má samozřejmě svou životnost. Po tak zvaném vyhoření už katalyzátor neplní svou funkci a vůz by neměl projít pravidelným měřením emisí. Katalyzátor poškodí olovo či vniknutí benzínu. Právě hořením nespálené směsi v katalyzátoru dojde k překročení kritické teploty a zničení katalyzátoru.

Čas na sněhové řetězy

I když zima nám zatím ukazuje svou vlídnější tvář, těžko předpokládat, že teploty nad bodem mrazu se udrží až do března, kdy končí povinnost zimního vybavení na některých silnicích ve výše položených úsecích.

Pokud vyrážíte na hory, jsou nesjeté zimní pneumatiky nutností a sněhové řetězy příjemným bonusem, který vás může dostat z vážných problémů. Pokud hustě sněží a k tomu fouká vítr, není v silách silničářů udržet všechny silnice v dokonale sjízdném stavu. A když už vzorek na zimních pneumatikách nestačí, je čas nazout sněhové řetězy.

Pokud chcete být připraveni na nečekané rozmary počasí nebo chcete používat neupravené a neposypané cesty, je lepší vozit sněhové řetězy v autě. Není příjemné nechat se uvěznit ve sněhové vánici. K tomu aby vám sněhové řetězy k něčemu byly, je více než dobré zkusit si několikrát nazout sněhové řetězy na nečisto, v klidu.

Sehnat sněhové řetězy není problém, na trhu je k dispozici několik typů a mnoho modelů sněhových řetězů. Jaké tedy zvolit?

I v případě sněhových řetězů jde vývoj neustále kupředu. Klíčovými faktory při výběru jsou funkčnost a snadná manipulace.  Poměrně snadno se manipuluje s ocelovými řetězy s automatickým dopínáním.

Kupovat no name výrobky za podezřele nízkou cenu se může krutě nevyplatit. To platí v případě sněhových řetězů i v případě zimních pneumatik. V každém případě by se u nás měly prodávat jen výrobky s potřebnou homolomogací pro ČR.

S letními pneumatikami se během zimních měsíců nedoporučuje jezdit ani ve městě, natož pak vyrazit si s nimi na hory. Je jedno, že právě není sníh a teploty jsou pro toto roční období spíše nadprůměrné, pokud rtuť teploměru klesá pod sedm stupňů Celsia, jsou jízdní vlastnosti vozu s letními pneumatikami o poznání horší, než u vozu obutého na zimní pneumatiky.

Proč ocel?

Pewag ServoNejčastějším typem sněhových řetězů jsou ty ocelové. Bohužel neexistují univerzálně použitelné 100 procentně funkční řetězy. Sněhové řetězy se liší průměrem článku i odolností. Vybírat musíme samozřejmě podle rozměru pneumatik, značky a modelu vozidla. Vybírat byste měli podle terénu, kde plánujete jezdit i zatížení auta. Robustnější řetězy logicky s většími články využijete na drsných polních a lesních cestách. Pokud jezdíte na hory jenom si zalyžovat nebo na horskou chatu, kam vedou dobré cesty se zpevněným povrchem, měli by vám stačit sněhové řetězy s průměrem článku zhruba 3,0 mm. V manuálu vozidla lze najít informaci, zda je možné konkrétní rozměr pneumatiky osadit sněhovým řetězem. Problém se sněhovými řetězy by mohl nastat u sporťáků,  kde je poměrně málo místa mezi pneumatikou a podběhem.

Textilní alternativa

Další možností, která ale není stoprocentní alternativou k ocelovým řetězům, jsou textilní pásy. Obdobně jako ocelové sněhové řetězy, pomáhají i řetězy textilní zlepšit jízdní vlastnosti pneumatik na ledu či uježděném sněhu. Na čerstvém prašanu je ale použitá textilních sněhových řetězů kontraproduktivní. Jejich další nevýhodou je mnohem nižší životnost, než mají řetězy z oceli.

Na dovolenou s karavanem

karavanNakoukli jste někdy do luxusního karavanu, třeba na výstavě? Ne? Tak to by vás komfort a funkčnost vnitřního prostoru určitě mile překvapil. V mnoha částech světa slouží karavan pro přechodné, rekreační bydlení, ale někdy i pro trvalé bydlení. U nás volí karavan ti, kteří nechtějí během dovolené pobývat na jednom místě.

Vybavení obytného auta samozřejmě odpovídá i pořizovací cena, která může občas přesahovat i cenu bytu. Pokud potřebujete karavan půjčit jen na několik dní nebo týdnů v roce, využijte služby specializované půjčovny karavanů a vyberte si právě takový, který vám bude nejvíce vyhovovat.

Vyměňte hotel, penzion či chatu za cestu s obytným autem. Vaše děti to určitě ocení. Je na vás, zda zvolíte cestu k jihočeským rybníkům nebo se vydáte třeba do Pyrenejí či k moři poblíž Benátek nebo zvolíte jinou zajímavou destinaci. Stačí vybrat kemp či jiné místo vybavené pro pobyt s karavanem. Cestování v obytném voze je velmi populární třeba v Anglii nebo v Holandsku. A to, že je dovolená s karavanem levnější, jistě není tím jediným důvodem.

Vaření i spaní v obytném autě děti určitě nadchne. V karavanu nechybí plně funkční kuchyňský kout ani koupelna. Užijte si svobodu pohybu bez nutnosti shánět, rezervovat a platit drahé ubytování. Tam, kde se vám bude líbit můžete zůstat déle. Tam, kde vás to z nějakého důvodu zklame, se nemusíte zbytečně zdržovat.

Zvolte model a velikost obytného přívěsu nebo karavanu a nezapomeňte si zjistit, jeho hmotnost. V technickém průkazu svého vozu najdete limit pro tahání karavanu či přívěsu.  Během cesty dávejte pozor na maximální průjezdné výšky a šířky na komunikacích, raději nezajíždějte do úzkých uliček a jednosměrek v centrech měst a zkuste se s karavanem cvičně projet. Zjistíte, jak se tak dlouhý vůz chová v zatáčkách a vaše cesta bude bezpečnější.

V půjčovně Karavany Bydliky určitě najdete správný karavan určený pro 3 až 4, 5 či 6 osob a navíc vám tam nabídnou dobré podmínky pronájmu. Vybírat můžete z modelů různých značek, velikostí a hmotností, včetně volitelného příslušenství. Všechny karavany a obytné vozy jsou ve výborném technickém stavu, jsou pravidelně servisovány včetně revizí plynu i elektrických rozvodů a mají dostatečné havarijní pojištění. Na konci sezóny je možné některé použité karavany odkoupit za rozumnou cenu.

Prevence aquaplaningu

Napadlo vás někdy, proč na silnicích nehod příliš neubývá, i když jsou nová auta stále bezpečnější? Jedním z důvodů je skutečnost, že řídit rychlé auto svádí k rychlé jízdě. U komentářů mnoha dopravních nehod pak čteme, že řidič buď nezvládl řízení nebo že nepřizpůsobil rychlost jízdy aktuálnímu stavu vozovky.

Jak je to s aquaplaningem?

pneumatika BarumProblémy s ovladatelností vozidla mohou nastat nejen na zledovatělém povrchu, ale i během deště nebo po dešti na mokré vozovce. Právě vrstva vody pod pneumatikou způsobuje, že se vůz stává neovladatelným. V tom případě se jedná o aquaplaning.  K tomu, aby auto „plavalo“ na silnici nemusíte jet ani příliš rychle, stačí i rychlost zhruba 80 km/h. Pokud ale máte zpuchřelé či dost sjeté pneumatiky může vás aquaplaning ohrozit i při podstatně nižších rychlostech, pokud jedete rovně i během zatáčení. Pokud jsou na silnici vyjeté koleje, buďte obzvlášť opatrní. Ani bezpečnostní pásy, airbagy a dětské sedačky vás a vaše blízké zcela neochrání před následky havárie.

Nepodceňujte proto nejenom výběr zimních, ale ani výběr letních pneumatik. Materiál ze kterého jsou pneumatiky vyrobeny časem ztrácí své vlastnosti, na sjetých gumách se prodlužuje brzdná vzdálenost a auto se hůře ovládá. Vybírejte pneumatiky raději od renomovaných výrobců. Ušetřit několik stokorun při nákupu no name pneumatik v hypermarketu by se tak mohlo opravdu nevyplatit. A i když je udáváno, že minimální vzorek na pneumatikách má být alespoň 2,5 mm, platí v tomto případě, že více je lépe. A jedna základní ale zdaleka ne zbytečná rada: nezapomeňte také pravidelně kontrolovat správný tlak v pneumatikách. Pokud jsou některé pneumatiky přehuštěné a jiné naopak příliš měkké, vozidlo se bude určitě hůř ovládat.

Jak z problému ven

A co dělat, když cítíme, že se auto stává neovladatelným? Pokud už k aquaplaningu došlo, postupujte stejně jako v případě smyku na ledě. Držte volant, aby kola vozu byla nasměrována pokud možno přímo, sundejte nohu z  plynu a sešlápněte spojku. Dopřejte vozu čas reagovat a obnovit kontakt pneumatik s vozovkou. Lepší než řešit, co dělat s autem ve smyku, je samozřejmě prevence. Nejezděte při dešti moc rychle a mějte v pořádku pneumatiky.