Zimní gumy v létě? Jde to. Počítejte ale s riziky

Miroslav Karas

Jezdíte v létě na zimních pneumatikách? Nejste sami. Podobně „šetří“ i mnoho dalších řidičů. Zvláště vědí-li, že by jim pneumatiky v nové zimní sezóně už neprošly kvůli sjetému dezénu, který musí být aspoň 4 mm hluboký. V létě sice stačí minimální hloubka 1,6 mm, ale jízda na zimních gumách s sebou nese různá rizika.

V létě mizí vzorek každým kilometrem

Miroslav Karas
Miroslav Karas

Zimní pneumatiky jsou určeny výhradně pro zimní období, při jejich výrobě se tudíž berou v potaz jiné klimatické podmínky než u letních. Rozdíly jsou jak v brzdné dráze, která je u zimních pneumatik mnohem delší, tak ve vyšší hlučnosti. V porovnání s letním obutím jsou také měkčí, a to díky přísadám, které zabraňují pryži, aby v mrazech tuhla. Na druhou stranu je však tento materiál méně odolný vůči vyšším teplotám. V letních měsících proto zimní vzorek sjedete velice brzy – pomyslná hranice, za kterou se sjíždění zimních pneu urychluje, je nad plus sedm stupňů Celsia. Pokud tedy dojíždíte zimní gumy v létě, věnujte častější pozornost hloubce dezénu,“ upozorňuje Miroslav Karas, spolumajitel firmy K&K PNEU ze Šenova u Ostravy a provozovatel portálu Rájpneu.cz.

Kola je nezbytné velmi přesně vyvážit

Se správnou hloubkou dezénu souvisí i kvalitní vyvážení kol na všech nápravách. „Při špatném vyvážení se namáhá zavěšení kol, řízení a ložiska, tím pádem dochází k většímu opotřebení pneumatik a zvýšení spotřeby pohonných hmot. Zákazník by si měl proto vybírat pneuservis, který tuto službu nabízí a především kvalitně provede,“ podotýká Miroslav Karas, který se celorepublikovým prodejem pneu zabývá 20 let. „Kvalitní pneuservis provádí pravidelně během roku kontrolní měření – takzvané cejchování vyvažovacího zařízení s příslušným potvrzením akreditované firmy. Nejlepší zkouškou je pak kontrola správného vyvážení samotným řidičem během provozu, a to jak při pomalejší, tak i při rychlejší jízdě v povoleném rychlostním režimu. Může se však stát, že ani u velmi kvalitního vyvažovacího zařízení si pneumatika a disk spolu nesednou, protože mohou mít posunutá těžiště. Pak je nutné provést tyto úkony na speciálním zařízení, které odhalí příčiny. Tyto vyvažovačky umí vytvářet i tištěné barevné grafy. U nás v pneuservisech s takovým zařízením pracujeme.“

Méně ojeté gumy patří na zadní nápravu

pneu prodejnaDalší důležitá věc, o které se příliš nemluví, je preference náprav. Většina řidičů si často nechá gumy s hlubším dezénem namontovat automaticky na přední nápravu. „To by bylo dobré v případě, kdy má automobil přední náhon a je používán v zimním období. Tady je montáž skutečně vhodná na poháněnou nápravu. Zcela odlišná situace ale nastává u montáže dvou nových pneumatik nebo pneumatik s hlubším dezénem v letních měsících. Výrobci pneu se shodují, že bez ohledu na poháněné nápravy se vždy montují na zadní nápravu. Je to dáno tím, že aquaplaning téměř pokaždé vzniká u zadních kol a teprve poté je formou vlny přenesen na přední. Méně ojeté pneu na zadní ose znamená tedy optimální bezpečnost,“ vysvětluje Miroslav Karas z firmy K&K PNEU, která provozuje pneuservisy v Ostravě a nedalekém Šenově.

Směrový dezén není vhodný pro každé auto

pneumatiky stariA o jaké pneumatiky je poslední dobou největší zájem? „Pominu-li výběr podle ceny, je to v zimním období směrový dezén, který umožňuje větší záběr především v kopcovitém terénu. Ale pozor, není vhodný u automobilů se zadním náhonem, protože když najednou při akceleraci zabere, zadní část vozu takzvaně ustřelí stranou,“ říká Miroslav Karas, jenž provozuje portál Rájpneu.cz, a který má za to, že ceny pneumatik jsou nyní na svém minimu. „Troufám si tvrdit, že pozvolný nárůst cen se bude během roku směrem k zimní sezóně projevovat vlivem doprodeje loňských zásob a následným naskladňováním nových dražších plášťů. V sezóně pak budou ceny nejvyšší, neboť prodejci sami nakupují za vyšší cenu než před sezónou v období naskladňování předobjednávkou.“ A jak je to s odběrem ojetých pneu? „Ty musí prodejce ze zákona zdarma převzít ve stejném počtu, tzn. kolik kusů prodal zákazníkovi, tolik musí odebrat zpět. Některé pneuservisy si nechávají za tento zpětný odběr platit, což je postihnutelné,“ dodává Miroslav Karas.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*