Archív

Příspěvek oštítkován ‘zdraví’

Laktózová intolerance se hlásí o slovo – 3. díl

U kojenců je nejideálnějším způsobem výživy kojení, protože mateřské mléko je pro miminko nejlepším zdrojem všech potřebných živin. V situacích, kdy kojení není možné, nebo je mateřského mléka málo, hledáme pro naše miminko tu nejvhodnější náhradu. Pokud srovnáme jednotlivé druhy mlék, ze kterých se náhradní kojenecká mléka vyrábí, zjistíme, že složením se mateřskému mléku nejvíce blíží mléko kozí. Na základě Směrnice Komise Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) jsou bílkoviny kozího mléka používány pro výrobu náhradní kojenecké výživy a dále pokračovacích neboli batolecích či junior mlék pro děti až do tří let věku.

I přesto, že bylo zjištěno, že kozí mléko se svým složením velmi blíží mateřskému mléku, se jako výchozí surovina do kojeneckých mlék plošně používá kravské mléko,“ říká Ing. Hana Poskočilová, odborná poradkyně pro výživu a vývoj potravin společnosti Goldim a vysvětluje: „To se poměrně složitými procesy upravuje, aby vyhovovalo potřebám kojenců a batolat. Homogenizací se zmenšují tukové částice a přidávají se např. nukleotidy, látky potřebné pro růst a správné fungování imunitního systému, které jsou přítomné v mateřském mléku. Přitom v kozím mléku jsou tyto látky přirozeně obsažené, a to zhruba v 5x vyšším množství než v kravském mléce. Není tedy třeba mléko složitě upravovat, aby se více blížilo mléku mateřskému. Kozí mléko v mnoha směrech takové je. Toho se dá velmi dobře využít při výrobě kojeneckých a batolecích mlék a také kozích kaší.

Categories: Recepty, Zajímavosti Tags:

Laktózová intolerance se hlásí o slovo – 2. díl

Schopnost laktózu tolerovat se zvyšuje při konzumaci fermentovaných mléčných výrobků, tedy produktů, které prošly procesem mléčného kvašení. „Při tomto procesu výroby dochází k přirozenému snížení obsahu laktózy v potravinách o 20 – 30 %, navíc jsou fermentované mléčné výrobky lépe stravitelné a vápník v nich obsažený je lépe vstřebatelný,“ říká Iva Šmrhová a pokračuje: „Dále je velmi vhodná konzumace sýrů, kde je obsah laktózy téměř nulový. K dispozici jsou také rostlinné náhražky mléka. Z ostatních druhů živočišných mlék má např. ovčí mléko přibližně o 10 % vyšší obsah laktózy než mléko kravské, a naopak mléko kozí obsah laktózy o 10 % nižší.“

Kozí mléko je zajímavé hned v několika směrech, jak vypočítává MUDr. Slíva, Ph.D., z Ústavu farmakologie 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Na kozím mléce Slíva nejvíce oceňuje skutečnost, že je svým složením velmi blízké mléku mateřskému: „Vedle podobnosti kozího a mateřského mléka co do obsahu mastných kyselin a proteinů je zřejmá podobnost i v přítomných oligosacharidech. A ačkoliv se obsah laktózy v kravském i kozím mléce liší jenom mírně, u kozího mléka je méně často zdrojem pro rozvoj laktózové intolerance.“ Jinými slovy, kozí mléko může být lépe snášeno tam, kde činí problémy mléko kravské.

Další zajímavostí je, že kozí mléko „obsahuje cca 5 – 8 x vyšší množství oligosacharidů než mléko kravské, přičemž tyto látky mohou přirozeně působit jako prebiotika, a významně tak modifikovat složení střevní mikroflóry,“ uvádí Slíva. Oligosacharidy jsou nestravitelnou složkou stravy, která slouží ve střevech jako potrava pro „přátelské“ bakterie, především bifidobakterie. Tím pomáhají zajistit optimální podmínky pro růst prospěšných bakterií v  trávicím traktu. To se pozitivně odrazí na zdravotním stavu konzumenta, a to nejen v oblasti trávení, ale také např. z hlediska celkové imunity.

Proč snášíme lépe kozí mléko?

Množství bílkovin v kozím mléce je vyšší než v kravském, avšak důležitý rozdíl spočívá v jejich složení, což je pravděpodobně důvod, proč organizmus některých lidí snáší kozí mléko podstatně lépe než mléko kravské. „Lepší stravitelnost kozího mléka je způsobena zejména rozměry a složením tukových částic, které se více podobají těm v mléku mateřském,“ uvádí Šmrhová. Tuk kozího mléka je přirozeně homogenizovaný a tím i lépe stravitelný. Kozí mléko ale z různých důvodů nemůže konkurovat mléku kravskému. Mimo jiné zejména proto, že se produkuje výhradně v rámci malochovu pro domácí spotřebu či přímý prodej. Podle výživové poradkyně lze kozí mléko vyhodnotit jako kvalitnější, lépe stravitelné a zdravotně prospěšnější než mléko kravské, ovšem pouze za předpokladu, že je dbáno na vysokou kvalitu podávaného krmiva a celkovou hygienu při odběru a zpracování.

Categories: Recepty, Zajímavosti Tags:

Kozí nebo kravské? Laktózová intolerance se hlásí o slovo – 1. díl

Možná vám mléko nedělá dobře. Možná to ještě nevíte určitě, ale tušíte, že s vaším trávením není něco v pořádku. Bolesti břicha, nadýmání, plynatost, křeče, průjmy a zvracení. Příznaky se mohou objevit do půl hodiny po požití laktózy a u některých jedinců mohou přetrvat až tři dny. Délka trvání těchto obtíží závisí hlavně na množství požité laktózy a velikosti deficitu produkce trávicího enzymu. U člověka, který trpí touto intolerancí, může navíc díky rychlejšímu průchodu tráveniny střevy docházet ke sníženému vstřebávání ostatních živin z potravy. Víte, že laktózová intolerance se může objevit v jakémkoliv věku?

Podle některých studií trpí touto intolerancí v některých zemích až 75 % dospělých obyvatel. Jedná se o neschopnost lidského organismu správně se vypořádat s trávením mléčného cukru, laktózy. Štěpení mléčného cukru začíná v horní části tenkého střeva a v jeho spodní části dochází k jejímu rozkladu. Enzym, který štěpení laktózy zajišťuje, se nazývá laktáza. „Pokud lidské tělo neprodukuje tento enzym v dostatečné míře, zůstává mléčný cukr v tenkém střevě částečně nebo zcela nerozštěpen,“ říká výživová poradkyně Iva Šmrhová a vysvětluje: „V tomto stavu na sebe kvůli vyššímu osmotickému tlaku váže velké množství vody, čímž urychluje průchod tenkým střevem a dále zhoršuje jeho štěpení. Nerozštěpená laktóza, která na sebe takto navázala vodu, přechází do tlustého střeva, kde je rozkládána za přispění střevních bakterií. Během tohoto rozkladu vzniká vysoké množství střevních plynů, čímž dochází k nadýmání, pocitu tlaku, bolesti břicha, dochází k průjmům nebo naopak k zácpě.“

Schopnost štěpit laktózu se začíná v lidském organismu snižovat ve věku dvou let, kdy lidské tělo snižuje míru produkce laktázy. V ojedinělých případech se může stát, že se narodí děti, které schopnost produkovat tento trávicí enzym nemají vůbec.

Categories: Recepty, Zajímavosti Tags:

Bolesti beder vedou k pracovní neschopnosti

bolesti zad jogaNejčastější příčinou bolestí jsou takzvané funkční poruchy, zejména blokády, které znamenají omezení pohyblivosti jedné či více částí páteře. Tyto obtíže vznikají v důsledku nesprávného zatížení páteře a mají tendenci se opakovaně vracet. Jednou z nejdražších zdravotních obtíží placenou z veřejného zdravotnictví jsou bolestivé stavy bederní páteře, a to u pracovníků ve věku 30–50 let. Bolesti beder jsou zároveň hlavní příčinou odchodu do pracovní neschopnosti mezi dospělými do 45 let věku v „západním“ světě. Více než 80 % z celé populace zažije alespoň jednou během pracovní části svého života bolest bederní páteře. Významný vliv na vznik i průběh bolesti zad a páteře má právě pracovní prostředí, a to jak pracovní podmínky, tak psychosociální a organizační faktory (nespokojenost s prací, pracovní zátěž či nepřirozená pracovní poloha, stejně jako podoba našeho pracovního místa).

Upravte si své pracovní místo – vaše záda si trochu péče zaslouží!

Velmi často trpí bolestmi zad lidé, kteří v zaměstnání celý den sedí. „Zejména při práci s počítačem bychom proto měli dodržovat alespoň základní opatření, které bolestem pomohou předejít,“ radí Karel Novák. „Sem patří nejen pravidelné cvičení a pracovní přestávky, ale především samotná úprava pracovního místa,“ říká fyzioterapeut.

Pro nastavení sedadla si můžeme pamatovat několik základních pravidel. Chodidla by měla vždy být opřena celou plochou o podlahu nebo podložku. Stehna by měla vést rovnoběžně s podlahou a nohy v kolenou by měli zaujímat NEostrý úhel (tedy úhel větší než 90°). Opěrka sedadla by měla respektovat tvar páteře a měla by být ve výšce maximálně spodního úhlu lopatek. „Kancelářská židle by měla mít polohovatelné opěrky na ruce. Opora o lokty a předloktí je důležitá – volná ramena zamezí přetížení krční páteře. Pokud máte zvednuté ruce nad stolem, přetěžujete krk a ramena. Klávesnice by měla být 20 cm od kraje stolu, aby byl volný prostor pro zbytek ruky,“ popisuje konkrétně fyzioterapeut a pokračuje: „Opěrka na záda by měla překrývat lopatky. Zanedbatelná není ani opěrka na hlavu. Ta slouží pro přirozené a uvolněné postavení šíje. Výškově nastavitelný by měl být i sedák – nohy by měly zaujímat úhel 90 – 110°. Důležité je mít oporu na nohách. To znamená být opřený o nohy a zároveň o stůl,“ uzavírá Novák.

Categories: Zajímavosti Tags:

Chcete kvalitní vejce?

Autory projektu Z farmy domů jsou manželé Prokopovi, kteří v roce 2014 otevřeli v pražských Horních Počernicích obchod specializující se na prodej kvalitních, zdravých a čerstvých produktů českých farmářů. Zaměřují se na podporu výhradně malých a středních lokálních dodavatelů.

Na jaře roku 2017 byl spuštěn e-shop zfarmydomu.cz, jehož prostřednictvím je možné objednat si kvalitní potraviny od tuzemských dodavatelů až do domu nebo si vyzvednout připravenou bedýnku s potravinami na výdejním místě. Cílem celého projektu je zamezit plýtvání potravinami a naučit spotřebitele k zodpovědnému přístupu k potravinám. E-shop funguje na bázi revolučního systému, který plýtvání s potravinami zabraňuje. Jedná se o „výrobu na zakázku“ – systém, kde žádný výrobek není vyroben, žádná plodina není zbytečně sklizena, žádné zvíře není poraženo, pokud si je zákazník neobjedná. Snahou celého projektu je vytvořit systém, kde bude množství produkce odpovídat množství spotřeby.

oznaceni vajec na skorapce

Categories: Zajímavosti Tags: ,

Rychlá terapie zádům neuleví

Bolesti zad jsou v současnosti na 2. až 3. místě příčin pracovní neschopnosti. Téměř každý pracující (80–90 % z pracující populace) vyhledá čas od času z důvodu bolestí v zádech lékařskou pomoc. Bolestmi zad trpí nejčastěji lidé ve věku 30–45 let, tedy v produktivním věku, kdy je pracovní i rodinné zatížení většinou největší. Častěji trápí ženy než muže, což může být spojeno i s nároky na péči o děti a rodinu.

joga na zada

Také na svých bedrech neseme všechny nároky současného světa, rodiny a svého života. Přijímáním každodenní cesty se záda ohýbají a dochází k přetížení psychickému i fyzickému. Zádům nepřidává k dobru jejich zakulacení v autech, kancelářích, špatné pohybové stereotypy nebo tíha povinností a nároků, které si tvoříme buď sami, nebo naši zaměstnavatelé, rodiny a především mysl.

Jak se zbavit bolesti?

Jak se těchto problémů zbavit, je častá otázka a je na ni náročné odpovědět. Jisté je, že musí dojít k uvědomění člověka a jeho potřebě s tímto problémem něco dělat. „Je třeba pochopit, že z pohodlí domova nebo z rychlé terapie není možné dosáhnout dlouhodobého zlepšení,“ říká lektor Jógy pro zdravá záda a vysvětluje: „Je to jen řešení akutního stavu, ale regenerace musí přijít z vlastního zapříčinění, snahy a vůle se sebou něco udělat. Pokud k tomuto přesvědčení člověk dojde a nemá-li ještě příznaky, které by musel řešit lékař, je možné, že nová terapie ´Jóga pro zdravá záda´ pomůže nalézt řešení.“

„Jóga velice pozitivně a souměrně rozvíjí svalový korzet,“ říká lektor jógy Václav Krejčík z Energy Studia a popisuje: „Udržujte svaly pevné a současně protažené, a tak záda mohou být v dobré péči pomocí jógy. Doporučoval bych powerjógu, která je dynamickou (ne rychlou) formou jógy. Může tak systematicky pečovat o svaly, které nás musí držet celý den ve vzpřímené pozici a současně je intenzivně protahuje.“

Categories: Zajímavosti Tags: