Archív

Příspěvek oštítkován ‘Auto moto’

Připravte svůj vůz na jaro

raj pneuJaro je v plném proudu a ani noční teploty již neklesají pod 5 stupňů. Je tedy čas opět přezout na letní pneumatiky. Pokud máte náhradní disky, máte jistou výhodu. V opačném případě se při přezouvání vyplatí dodržovat pár základních pravidel. V dnešním článku na tato pravidla poukážeme, vysvětlíme pojem preference náprav a zamyslíme se nad tím, proč se v letních měsících rychleji opotřebuje vzorek pneumatik.

To, že správné a správně nahuštěné nezpuchřelé pneumatiky ovlivňují jízdní vlastnosti vozu i spotřebu phm snad není potřeba připomínat. Problém nestačí vyřešit ani použitím zimních pneu jen na poháněnou nápravu. Nestabilita vozu na ledu sněhu či vodě je mnohem vyšší než kdyby mělo auto všechny pneumatiky zimní. Důvod, proč neponechávat v zimě letní pneu je i jiný, než pouhý vzorek dezénu. Letní pneumatiky při nízkých teplotách velmi rychle tuhnou a ztrácí přilnavost, takže vozidlo na silnici správně nesedí. Pokud jsou dvě zimní gumy méně ojeté a novější, je vhodné je namontovat na přední nápravu pokud tedy má automobil přední náhon. Zcela odlišná situace nastává v létě, kdy kvůli aquaplaningu doporučují přední výrobci pneumatik novější obutí či hlubší dezén použít na zadní nápravu. Univerzální pneumatiky vám neudělají dobrou službu v zimě ani v létě. Navíc jejich pořizovací cena bývá vyšší než u letních či zimních pneumatik.

Zimní pneu v létě?

V zimě byste pravděpodobně na letních pneumatikách do hor nevyrazili, mnoho řidičů ale jezdí na zimních gumách celoročně. Proč nejsou letní gumy pro ježdění v létě dobré? Z mnoha důvodů. Zimní pneumatiky jsou měkčí a při teplotách nad 7 stupňů Celsia zkrátka nefungují tak dobře. Prodlužuje se brzdná dráha, zvyšuje se hlučnost a roste spotřeba phm. V neposlední řadě se zimní pneu při vyšších teplotách o poznání rychleji opotřebovávají a budou sjeté třeba i za jednu sezónu.

Jarní servis

raj pneuJe dobré připravit auto na letní sezónu, zjistit, zda se během zimních měsíců něco nepokazilo. Podle odborníků z K&K PNEU, provozovatele webu Rájpneu.cz, je dobré myslet nejenom na výměnu oleje a filtrů, ale také na dezinfekci, kontrolu a doplnění klimatizace.  Pokud se v servisu postarají o bezproblémový chod klimatizace, nebude zdrojem zápachu ani nečistot a mikroorganizmů, sníží se zátěž motoru vozidla a tím i spotřeba phm.

Pneuservisy s dobrým zázemím nabízejí i uskladnění vyzuté sady gum. Další často využívanou službou zákazníkům je možnost objednat se do servisu na konkrétní den a hodinu.

Pokud jste z Ostravy a okolí můžete využít i služby ruční tlakové myčky, které šetrně a důkladně umyje vůz pomocí vodního paprsku a tekutého mýdla. Tento způsob mytí odstraní veškeré nečistoty bez použití kartáče a abrazivních příměsí. Více informací najdete na www.mycicentrumostrava.cz.

Připravte svůj vůz na letní sezónu

O tom, že je dobrá pneumatika základem bezpečné a ekonomické jízdy jistě nebude nikdo polemizovat. I okem téměř nepostřehnutelný defekt, může způsobit problémy. A že je snadné takový defekt na pneumatice způsobit, ví asi každý, kdo se projel na českých silnicích po zimě. Hluboké výtluky nejsou ničím výjimečným ani na silnicích první třídy. Podobný efekt může mít i náraz kola do obrubníku či jiné pevné překážky během otáčení nebo parkování.

Silný náraz do kola představuje problém

rajpneu.czSilný náraz pak v interiéru dlouho rezonuje a nápravě rozhodně nesvědčí. Překvapivě hodně aut nemá v pořádku sbíhavost kol. Jestli to není náhodou případ i vašeho vozu zjistíte, pokud necháte otestovat geometrii. Není to časově ani finančně náročné. Svěřte se do rukou profesionálů z K&K PNEU s jednatelem Miroslavem Karasem. V  K&K PNEU, který má servisy v Šenově a Ostravě, se kolům a pneumatikám věnují více než dvacet let a měří geometrii nejen u osobních aut, ale také u vozidel SUV, 4×4 a dodávkových automobilů. Nechte si odborně poradit a vyvarujte se zbytečných chyb. Používají zde geometrii značky Hunter, kterou používají renomovaní výrobci automobilů pro její přesnosti a rychlosti měření. Nakupovat pneumatiky můžete i na webu rajpneu.cz. Využít můžete i akci měření geometrie kol za  poloviční cenu, pouze  125 korun v případě, že si koupíte sadu čtyř pneumatik.

Motoristé by měli brát testování náprav na geometrii víc vážně. Stejně tak jako sjeté pneumatiky nebo letní pneumatiky v zimě, má i špatné seřízení kol poměrně značný vliv na spotřebu pohonných hmot, stabilitu auta na vozovce a další jízdní vlastnosti. Špatně seřízená kola vedou k rychlému a nestejnoměrnému opotřebení pneumatik, čímž se snižuje jejich životnost.

Kontrolu geometrie je vhodné provést, při jakémkoliv silném nárazu do obrubníku nebo projetí hlubokým výtlukem, a kdy mohlo dojít k vychýlení kol. To, že v minulosti nastal v geometrii kol problém, si snadno ověříte právě podle nerovnoměrného ojetí běhounu pneumatiky.

Na vyvažování kol mají v servisech K&K PNEU v Ostravě a Šenově i speciální stroje. Unikátní vyvažovačky dokáží na rozdíl od těch klasických simulovat povrch vozovky, což umožní zjistit, zda je vada ve vyvážení, nebo v pneumatice. Tyto vyvažovačky umožní kvalifikovaně rozhodnout v případě sporných reklamací pneumatik. Díky tomu se reklamace vyřeší v daleko kratším čase.

Nejvyšší čas na nákup letních pneu

Pokud letos plánujete koupit nové pneumatiky pro nadcházející  letní sezónu, je právě vhodná doba. I přes některé informace o plánovaném zvýšení cen pneu, se nijak drastický nárůst cen nekoná. Většinu pneu koupíte za podobné, někdy dokonce nižší ceny než loni.

Právě na konci února je sortiment pneu opravdu bohatý a u prodejců lze narazit na výhodné slevové akce. Na konci jara se některé modely pneumatik vyprodají a hrozí zvýšení cen po dalším doplnění skladu. Narazit na slevové akce v dubnu je pak už skoro nemožné, naopak hrozí mírné navýšení cen.

Správný e-shop vás pravdivě informuje o skladových zásobách, nabízí rychlé dodání zboží – ideálně do druhého dne- i výběr způsobu platby. Takový je i specializovaný internetový obchod RajPneu, kde kvalitu zboží zastřešuje čtyřletá záruka i bezpočet spokojených zákazníků. Proto byl rajpneu zvolen e-shopem roku 2015.

Categories: Obchody Tags: ,

Střešní nosiče nafouknou úložné prostory vašeho vozu

Stejně tak jako dům, ani auto není nafukovací, a přesto je prostě občas nutné přepravit věcí víc než obvykle. Obvyklým případem je rodinná dovolená. Plně naložené auto, čtyři až pět členů rodiny a moře tašek, které by se měly v ideálním případě vměstnat do osobního automobilu. Jet s vozem vycpaným taškami není jenom nepohodlné, je to i velmi nebezpečné. V případě bouračky, a to i jen malého „ťukance“, mohou totiž neupevněná zavazadla udělat velkou paseku. Mnohem lepší variantou jsou střešní nosiče, tzv. rakve. Existuje mnoho variant střešních nosičů, v dnešním článku se zaměříme na nabídku střešních nosičů Thule.

Na tašky, na lyže?

ThuleModerní střešní boxy Thule se vyznačují tvarem snižujícím odpor vzduchu, a s tím spojené vibrace a hlučnost. Příkladem modelu s ergonomickým designem ve střední cenové hladině je třeba Thule Dynamic 900, který umožňuje převážet předměty o délce až 180 cm. Důraz je kladen na snadné otevírání a zavírání. Oceníte i indikátor dotažení úchytů.

Vyšší třídu střešních boxů reprezentuje například vysoce kvalitní luxusně vypadající střešní box Excellence XT vybavený sítí oddělující prostor mezi lyžemi a ostatními zavazadly a LED svítilnou na pantu víka, centrálním zámkem, oboustranným otevíráním, speciální UV ochranou a venkovními i vnitřními madly. Díky výztuhám na dně a zpevněnému víku je pevný a odolný.

Příkladem levnějšího a jednoduššího modelu, který ale nabízí srovnatelně velký prostor, je Střešní box Thule Ocean 780. Je oblíbený i díky jednoduché montáži bez nářadí a patentovanému zámku, ze kterého nelze vytáhnout klíč pokud není box správně uzavřený. Alternativou v podobné cenové hladině mohou být modely Ranger nebo Thule Touring 100 Aeroskin.

Základem nabídky jsou i nosiče na kola, ať už ty instalované na tažné zařízení nebo na střechu. Pokud nemáte a neplánujete nechat udělat tažné zařízení na svém voze, máte i další možnost kromě umístění kol na střechu. V nabídce švédských nosičů na kola najdete i variantu upevnění na páté dveře. V bohatém sortimentu ale nechybí ani nosiče kánoí kajaků nebo surfů. O těch ale zas někdy příště.

Categories: Obchody Tags: ,

Kde najdete ucelený sortiment ložisek na jednom místě?

ložiskoVyrobit perpetuum mobile se už člověk nějakou dobu nesnaží, ušetřit energii nebo přesněji řečeno maximalizovat efektivitu přeměny energií ano. To není  žádná novinka. Že tření a s tím spojená ztráta energie není žádoucí, věděli už v antickém Řecku již před více než dvěma tisíci lety. Tak stará je totiž historie ložiska, které stále slouží ke stejnému účelu jako tehdy, snižuje tření při posuvném či otáčivém pohybu dvou částí stroje.  Ložiska se používají v mnoha odvětvích průmyslu, například v průmyslu automobilovém.

Do odbornějších zásahů, jako je třeba výměna ložiska kola osobního automobilu, se bez předchozích zkušeností raději sami nepouštějte. Ložiska jsou od výroby velmi odolná a jejich životnost není malá. Časté namáhání ve spolupráci s nečistotami, ale může dát ložisku v náboji kola zabrat. To se projevuje hlavně zvýšeným hlukem za jízdy, který neklesá ani při nižších otáčkách motoru, a vůlí kola. Cena nového ložiska ale bude samozřejmě jen zlomkem celkové ceny, kterou si servis za výměnu ložiska naúčtuje.

Kde nakoupit?

V sortimentu společnosti Techseal tak najdete ložiska radiální i axiální, valivá ložiska kuličková, válečková, jehlová, soudečková i kuželíková a také samozřejmě ložiska kluzná a upínací. Společnost Techseal je specialista na utěsňování a v jejím e-shopu najdete nejrůznější typy průmyslových a automobilových řemenů, jednobřitých i dvoubřitých gufer – manžet ze všech elastomerových materiálů, O-kroužky, X- kroužky či nejrůznější typy hřídelových a ložiskových těsnění používaných například proti prachu –V kroužky VA, V kroužky VL, V kroužky VS a v neposlední řadě i doplňkový sortiment v podobě lepidel, silikonů a tmelů, upevňovačů, aktivátorů a primerů, maziv a čističů. Jen málokterá ložiska fungují bez mazání, proto je stále platné rčení „Kdo maže, ten jede“. Pokud už ale dojde k opotřebení ložiska, v sortimentu firmy Techsteal si určitě vyberete.

Categories: Obchody Tags: ,

Proč přezout na letní pneu?

letní pneumatikyI když to zní lákavě, ušetřit za přezutí pneumatik a koupit si letní pneumatiky až příští rok, takzvané dojíždění starých zimních pneumatik, není tak dobrý nápad, jak by se na první pohled mohlo zdát. Proč? To si můžete přečíst v dnešním článku.

Když vás zastaví policejní hlídka, za to, že máte na svém voze v létě zimní pneumatiky vám pokutu dát nemůže. Podmínkou pro pneumatiky v letním období zůstává pouze minimální hloubka dezénu 1,6 mm, což opotřebované zimní pneumatiky hravě splňují. V zimě je totiž minimální předepsaná hloubka dezénu pneumatik 4 mm. Problém tedy není v legislativě, ale ve vlastnostech zimních pneumatik.

Proč zimní pneumatiky v zimě a letní v létě?

Jízda na zimních pneumatikách v létě není ani zdaleka tak bezpečná, jako jízda na pneumatikách letních. To potvrzují i výsledky testů Autoklubu České republiky. Je to dáno především odlišným složením letních a zimních pneumatik, které jsou přizpůsobeny jízdě za jiných podmínek. Liší se nejenom složení pryžové směsi, ale také konstrukce a design běhounu. Proto je optimální používat zimní pneumatiky do teploty zhruba +7 °C. Při vyšší teplotě už lépe reagují pneumatiky letní. Pozor, vždy je třeba brát v úvahu pokles teploty v noci a ráno. Když jedete do práce v šest hodin ráno, může teplota klidně klesat až k bodu mrazu, i když odpoledne sluníčko silnici ohřeje klidně i na dvacet stupňů Celsia. V takovém případě se vyplatí s přezutím na letní pneu raději ještě nějakou chvíli počkat a neriskovat smyk na posledním kousku náledí.

Dalším problémem je stáří materiálu. S časem klesá pružnost a odolnost materiálu, ze kterého jsou pneumatiky vyráběné, a tím dochází ke zhoršení jízdních vlastností. Na povrchu pneumatiky mohou být znát prasklinky, které mohou zapřičinit i vážné problémy. Optimální životnost pneumatiky se většinou udává čtyři roky. Pokud tedy například pneumatiky ležely několik let na půdě a čekaly, až si pořídíte jiný vůz, raději jejich použití neriskujte.

Když se na zimní a letní pneumatiku podíváte z blízka, jistě si všimnete rozdílů ve vzhledu běhounů. Ty zimní jsou většinou rozděleny do více samostatných bloků prořezaných na husto drážkami, které slouží k dobrému přilnutí a manévrování na sněhové pokrývce.  Letní pneumatiky zase mívají větší počet obvodových drážek na vodu. U některých kvalitních pneumatik se směrovými zimními dezény tyto obvodové drážky úplně chybí. Každá pneumatika vždy představuje kompromis mezi určitými vlastnostmi. Pneumatika, která je prostě nejlepší na sněhu, ledu, na mokré i suché vozovce, zkrátka neexistuje. Přesto je vždy lepší jezdit v létě na letních a v zimě na zimních pneumatikách, protože ani kvalitní zimní pneumatiky nemohou za vyšších teplot dosáhnout srovnatelných jízdních vlastností s letními pneumatikami.

Jak již bylo řečeno, zimní pneumatiky nejsou pro letní teploty navrženy a podle srovnávacího testu Autoklubu ČR dochází u zimních pneumatik používaných v létě nejenom k výraznému prodloužení brzdné dráhy až o 45 % na mokré vozovce a o 10 % na suché vozovce, ale i k až o 20 % snížení odolnosti proti podélnému aquaplaningu a ještě mnohem výraznějšímu snížení odolnosti proti příčnému aquaplaningu.  Až o 12 % je nižší přilnavost v zatáčkách na mokré vozovce, nižší je i stabilita vozu v zatáčkách a při vyšších rychlostech. Pneumatiky se rychle sjedou a provoz auta je o poznání hlučnější.

Co tedy říci na závěr? Investujte těch pár korun do přezutí, jinak riskujete nehodu kvůli delší brzdné dráze i horší ovladatelnosti vozidla. Auto hůř sedí v zatáčkách, roste i spotřeba paliva.

Categories: Zajímavosti Tags: ,

Připravte se na novou motorkářskou sezónu

Jaro už je nejenom kalendářně, ale také podle počasí. Venku se to začíná hemžit cyklisty a motorkáři, kteří už se nemohli dočkat začátku sezóny. Ale pozor, rána bývají ještě chladná a počasí v březnu a dubnu zrádné. I když sluníčko láká na první jarní projížďku, bezpečnost by měla být v každém případě na prvním místě.

Nákup pro novou motorkářskou sezónu

Když už jsme zmínili bezpečnost, musíme mluvit v první žadě o helmě, a to helmě dobře padnoucí a správně nasazené. Jen tak udělá helma při bouračce tu službu, kvůli které je zavedena povinnost jí nosit. I kvalitní motorkářské oblečení je nutností. I pořádná odřenina dokáže dost bolet a kvalitní kožené či textilní oblečení na motorku dokáže zabránit i mnohem vážnějším zraněním. I když je bezpečnost kritériem číslo jedna při výběru bundy, kalhot i třeba rukavic, i vzhled hraje samozřejmě také svou roli.

Představujeme motorkářské oblečení MBW

bunda GP1 goldU motorkářského oblečení je velmi důležitý zvolit správný materiál. I v případě těchto materiálů jde vývoj neustále dopředu. Nové sofirtikované materiály jsou odolnější, komfortnější, lehčí a prodyšnější. Inteligentní materiály zaručí vyšší bezpečnost jezdce i pohodlnější nošení i při nepříznivém počasí, dešti, větru či naopak během horkých letních dní.

Střih a zpracování je téměř stejně tak důležité, jako použité materiály. Oblečení značky MBW se vyznačuje  certifikovanými protektory i dvojitými a trojitými bezpečnostními švy odpovídajícími normě ISO 4916. Teď už je jen na vás, zda dáváte přednost kombinézám, nebo jsou pro vás lepší volbou motorkářské kalhoty a bundy.

Jednodílné i dvojdílné kombinézy i bundy na motorku jsou vyráběny z kůže, vysocepevnostní textilie Cordury a několika dalších odolných materiálů a obsahují velké množství ochranných prvků, jako jsou nepostradatelné chrániče páteře, loktů a ramenních kloubů, bezpečnostní švy či reflexní prvky. Některé modely jsou v určitých místech chráněny kevlarovou strečí. Samozřejmostí jsou i vychytávky jako jsou pásky na stáhnutí rukávů či vnitřní kapsa na mobilní telefon.

Vyzkoušet si, jak se jezdí profíkům, můžete třeba v Mostě na The Most MOTOSHOW #0, která se koná už 5. dubna 2015 od 9 hodin.

Categories: Hobby Tags: ,