Proč přezout na letní pneu?

letní pneumatiky

letní pneumatikyI když to zní lákavě, ušetřit za přezutí pneumatik a koupit si letní pneumatiky až příští rok, takzvané dojíždění starých zimních pneumatik, není tak dobrý nápad, jak by se na první pohled mohlo zdát. Proč? To si můžete přečíst v dnešním článku.

Když vás zastaví policejní hlídka, za to, že máte na svém voze v létě zimní pneumatiky vám pokutu dát nemůže. Podmínkou pro pneumatiky v letním období zůstává pouze minimální hloubka dezénu 1,6 mm, což opotřebované zimní pneumatiky hravě splňují. V zimě je totiž minimální předepsaná hloubka dezénu pneumatik 4 mm. Problém tedy není v legislativě, ale ve vlastnostech zimních pneumatik.

Proč zimní pneumatiky v zimě a letní v létě?

Jízda na zimních pneumatikách v létě není ani zdaleka tak bezpečná, jako jízda na pneumatikách letních. To potvrzují i výsledky testů Autoklubu České republiky. Je to dáno především odlišným složením letních a zimních pneumatik, které jsou přizpůsobeny jízdě za jiných podmínek. Liší se nejenom složení pryžové směsi, ale také konstrukce a design běhounu. Proto je optimální používat zimní pneumatiky do teploty zhruba +7 °C. Při vyšší teplotě už lépe reagují pneumatiky letní. Pozor, vždy je třeba brát v úvahu pokles teploty v noci a ráno. Když jedete do práce v šest hodin ráno, může teplota klidně klesat až k bodu mrazu, i když odpoledne sluníčko silnici ohřeje klidně i na dvacet stupňů Celsia. V takovém případě se vyplatí s přezutím na letní pneu raději ještě nějakou chvíli počkat a neriskovat smyk na posledním kousku náledí.

Dalším problémem je stáří materiálu. S časem klesá pružnost a odolnost materiálu, ze kterého jsou pneumatiky vyráběné, a tím dochází ke zhoršení jízdních vlastností. Na povrchu pneumatiky mohou být znát prasklinky, které mohou zapřičinit i vážné problémy. Optimální životnost pneumatiky se většinou udává čtyři roky. Pokud tedy například pneumatiky ležely několik let na půdě a čekaly, až si pořídíte jiný vůz, raději jejich použití neriskujte.

Když se na zimní a letní pneumatiku podíváte z blízka, jistě si všimnete rozdílů ve vzhledu běhounů. Ty zimní jsou většinou rozděleny do více samostatných bloků prořezaných na husto drážkami, které slouží k dobrému přilnutí a manévrování na sněhové pokrývce.  Letní pneumatiky zase mívají větší počet obvodových drážek na vodu. U některých kvalitních pneumatik se směrovými zimními dezény tyto obvodové drážky úplně chybí. Každá pneumatika vždy představuje kompromis mezi určitými vlastnostmi. Pneumatika, která je prostě nejlepší na sněhu, ledu, na mokré i suché vozovce, zkrátka neexistuje. Přesto je vždy lepší jezdit v létě na letních a v zimě na zimních pneumatikách, protože ani kvalitní zimní pneumatiky nemohou za vyšších teplot dosáhnout srovnatelných jízdních vlastností s letními pneumatikami.

Jak již bylo řečeno, zimní pneumatiky nejsou pro letní teploty navrženy a podle srovnávacího testu Autoklubu ČR dochází u zimních pneumatik používaných v létě nejenom k výraznému prodloužení brzdné dráhy až o 45 % na mokré vozovce a o 10 % na suché vozovce, ale i k až o 20 % snížení odolnosti proti podélnému aquaplaningu a ještě mnohem výraznějšímu snížení odolnosti proti příčnému aquaplaningu.  Až o 12 % je nižší přilnavost v zatáčkách na mokré vozovce, nižší je i stabilita vozu v zatáčkách a při vyšších rychlostech. Pneumatiky se rychle sjedou a provoz auta je o poznání hlučnější.

Co tedy říci na závěr? Investujte těch pár korun do přezutí, jinak riskujete nehodu kvůli delší brzdné dráze i horší ovladatelnosti vozidla. Auto hůř sedí v zatáčkách, roste i spotřeba paliva.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*